Nyhetsbrev som gör succé

Nyhetsbrev är ett utmärkt sätt att marknadsföra sig på och samtidigt bygga upp kundrelationer och affärskontakter. Här ger vi er våra bästa tips för ett nyhetsbrev som gör succé och de bästa tiderna att distribuera det på. Vi bjuder också på hur vår egen arbetsprocess ser ut när vi arbetar med att skapa och distribuera nyhetsbrev.

När du skapar nyhetsbrev är det viktigt att hela tiden utgå från vad som skapar värde hos dina kunder. Nyheter på företaget kan vara intressanta för kunden liksom historier i form av intervjuer eller goda kundcase. Bäst är också att försöka hålla sig till samma utseende och dela dessa nyhetsbrev med en planerad kontinuitet. Vilket också är gynnsamt för ditt planeringsarbete, en förutsättning för att skapa mer och bättre affärer med den här metoden. När du producerar nyhetsbrevet så välj också att skriva det viktigaste först i fall alla inte kommer läsa klart hela nyhetsbrevet. Tänk också på att ha en ”Call to action” planerad i nyhetsbrevet dvs. vad ska kunden göra efter att ha läst nyhetsbrevet? Boka en konsultation, beställa ett par skor, läsa mer på er webb?

nyhetsbrev

Vad är målgruppen intresserad av att veta?

  • Hur kan de spara pengar med hjälp av dig?
  • Vad för typ av kunskap har du som de är intresserade av att veta?
  • What´s in it för me?

 

Bästa tiden för nyhetsbrev?

  • Sägs vara tisdag och torsdag innan lunch. Men ett effektivt sätt gällande nyhetsbrev som är digitala är just att du har möjlighet att följa upp när dina nyhetsbrev öppnas som mest.

 

Tips på intressant innehåll:

  • Kunskap inom din bransch som kunden har nytta av
  • Bjud in en gästskribent som skriver en återkommande ”spalt”
  • Ett intressant kundcase
  • En intervju
  • Har ni något nytt och spännande på företaget som är värt att berätta? (som läsaren kan vara intresserad av att veta.)
  • Ett erbjudande
  • Sätt en säljande rubrik (vi vill att de ska öppna brevet eller klicka sig vidare från sociala medier)
  • Tänk alltid på KUNDVÄRDE, vad vill kunden veta? Vad har kunden för nytta av innehållet?
  • Skapa igenkänning med samma utseende och er grafiska profil
  • Historier uppskattas av alla! Använd storytelling.

 

Hur jobbar vi med nyhetsbrev?
Vi är bra på att förena kundens kunskaper om sitt företag med våra kunskaper om marknadsföring. Vi fotograferar, intervjuar, skriver och formger nyhetsbrev både digitalt och för tryck. Vi kan sedan också implementera dessa i alla era digitala och sociala kanaler samt distribuera dem ut till e-postlistor eller per post. Vi följer också upp resultatet och mäter – så att vi kan anpassa nyhetsbrevet ännu mer efter målgruppen.

Vår arbetsprocess:

1. Möte med kund: Brainstorming, publiceringsschema och innehåll mm.
2. Produktion och form
3. Korrektur
4. Distribution
5. Dela på sociala och digitala kanaler som LinkedIn och Facebook
6. Mäta och följa upp
7. Repeat

Lämna en kommentar