Storytelling – att bygga en bra historia
Många pratar om det och många vet att det är viktigt, “storytelling”. Förmågan att skapa en berättelse med hjälp av komponenter från dramaturgin som bygger på inledning, upptrappning, konflikter och avslut. Det är någonting som människan har gjort i alla tider och antagligen kommer göra lika länge till, om än i andra former. Men hur använder du storytelling för att utveckla ert varumärke och skapa lönsamma affärer? Det handlar egentligen om två mer strategiska komponenter som gör att storytelling är en utmärkt metod för att bygga upp företags kommunikation på. Relationer säljer och alla minns en god historia.
Hur börjar ni tänka storytelling?
Det handlar om att implementera ett tankesätt när man skapar innehåll. Ett tankesätt som grundar sig i uppbyggnaden av en bra historia. Inledningsvis behöver ni hitta er story, och tro mig när jag säger att den finns där. Du behöver ibland leta lite extra för att finna den och i vissa lägen finns den precis framför näsan. Vad vill ni berätta om er själva, och vilka delar kan ni förstärka till en intressant historia? Se också till att denna harmonierar med era egna kärnvärden och förstärker de bitar av ert varumärke ni själva önskar. Det handlar om att skapa en berättelse som leder mottagaren i den riktning ni önskar, det är en av anledningarna till denna metods framgång inom marknadsföring.
Ja, men i praktiken då?
Jo, vi vet att vi tar mer emotionella köpbeslut än vad vi kanske tycks tro. I den slutsatsen blir det viktigt att bygga en relation med sin målgrupp och också kunna beröra. Om du driver ett B&B i en gammal stenbyggnad och vill inkludera mer storytelling i din marknadsföring kanske priser, paket och öppettider få lämna lite plats till förmån för historier i bild, foto och text. Kanske drev man här förr någonting spännande som är värt att lyfta upp och förstärka? Våga plocka upp historier, putsa, förbättra och berätta. Det här gör dels att man minns ert B&B enklare och skapar en känsla av att ni är intressanta. Kanske handlar historien om varför ni grundade det? Kanske var det ett avbrott från karriären för ett infall om en ledig lokal som drev er hit? En dröm om en annan tillvaro? Är ni ett större företag eller offentlig organisation kan personalen bära dessa berättelser. Hur ni tillsammans löser ett problem, hur ni har utvecklat en lösning, genomgått en transformation eller varför man tagit beslutet att jobba hos er. Kanske har man varit med sedan start och sett företaget utvecklats och blomma, men även genomgått utmaningar? Hur såg den utmaningen ut? Hur löste man det? Finns det en historia att gestalta här?
Tips
- Tänk dramaturgi: Anslag, presentation, fördjupning, konfliktupptrappning, upplösning, avslut.
- Måla med detaljer: Hur doftar det, vart utspelar sig er historia och vilka finns där?
- Håll det enkelt!
- Samla bra historier: Lyssna. Vad berättar man kring fikabordet, vad händer i företaget, hur har man löst ett problem? Allt kan bli en bra historia.
- Krydda: Du får inte ljuga för att vara trovärdig är viktigt, men att förbättra och krydda kan behövas för att din historia ska lyfta.
Behöver du hjälp att komma igång?
Vill ni ha hjälp med att finna er historia, utveckla den eller gestalta den i film,
bild eller text så är ni varmt välkomna att kontakta oss.