Hur fungerar det att jobba med en kommunikationsbyrå?
En del företag och organisationer är vana med att jobba med en kommunikationsbyrå – andra inte. Det finns många fördelar med att värdera sitt kommunikationsarbete för såväl mindre som större företag. Här går vi igenom hur det fungerar om du skulle vilja jobba med en kommunikationsbyrå, till exempel oss.
Fundera på vad ni behöver
Extern kommunikatör
En del företag vill ha en kommunikatör, men saknar kanske belägg för att anställa en på heltid. Det kan vara av olika anledningar men vi upplever att det handlar primärt om två olika saker. Dels att man inte har behovet av att anställa en kommunikatör på heltid i sin verksamhet – eller så vågar man inte riktigt binda upp sig till en anställd och den extra lönekostnaden det innebär. Det här är ofta anledningen till varför många vänder sig till oss. Man önskar hjälp med kommunikatörens alla uppgifter men utan att binda upp sig på en lönekostnad eller någon som behöver fylla en 40 timmarsvecka. Här kan vi då hjälpa till med sociala medier, annonsproduktion, webb, kommunikation, rådgivning, trycksaker etc. På en nivå som kunden känner sig trygg med och på plats hos kunden om de önskar – eller helt digitalt.
Hos oss kan du “låna” en kommunikatör. Här sätter du ett antal timmar månad som vi dedikerar till dig. På dessa timmar hjälper vi er med kommunikatörens alla uppgifter. Det kan handla om allt från att designa annonser, skriva pressmeddelanden och ta fram trycksaker till att uppdatera webben – eller delta i kommunikationsarbetet strategiskt.
Hör av dig till oss så kan vi berätta mer: youhadme@hellokommunikation.se eller 073 820 45 77
Produktionsbyrå
Andra vill ha en produktionsbyrå som löpande kan leverera annonser till tidningar och sociala medier. Eller ta fram kampanjer för vissa kommunikationsaktiviteter eller evenemang under året. Här söker man ofta en partner som känner till den grafiska profilen och snabbt och flexibelt kan leverera efter den.
Avlastning av befintlig marknadsavdelning
En tredje kategori vill ha avlastning vid en specifik kampanj eller i ett tidsbundet projekt. Kanske har man en egen kommunikatör eller en marknadsavdelning som vid sådana tillfällen behöver ha tillgång till lite extra resurser. Det kan handla om en evenemang som anordnas eller en ny profilering. Att implementera en ny grafisk profil eller lansera en webbplats är båda exempel på saker som är värdefullt att kunna genomföra i samarbete med en extern byrå. En sådan är ofta vana att ha ett “utifrånperspektiv” och av processen att genomföra och lansera den här typen av projekt.
Tips till dig som ska välja en kommunikationsbyrå att jobba med
- Personkemi, personkemi, personkemi! Se till att du väljer en byrå du trivs med och som du känner att ni fungerar tillsammans med.
- Resultat före prestige och oförmågan att lyssna. Ett vanligt problem som många kunder ventilerar när de kommer till oss är oförmågan som byrå att lyssna till vad du som kund faktiskt önskar. Ibland kan byrån vilja leverera ett snyggt resultat för sin egen prestige snarare än vad du önskar och behöver.
- Schysst samarbete! Visst kostar det att anlita en kommunikationsbyrå. Därför ska du hitta en samarbetspartner som förstår att det ni gör tillsammans inte ska bli en kostnad – utan en investering för er. All kommunikation ska förstås jobba mot era affärsmål och bygga ert varumärke. Kommunikation är ett verktyg i resan för lönsamhet – inget annat.
- Var tydlig: När du valt en byrå så spar du pengar på att vara en god beställare. Var tydlig med vad du önskar och vad du förväntar dig. Då blir det enklare för din byrå att leverera det du vill ha.
Lycka till!