filma rörlig bild film video spela in lär dig tips hello kommunikationsbyrå

Bli bättre på rörlig bild

Ett bra sätt att fånga uppmärksamhet i flödet är med film. Vi ser att fler och fler använder sig av just detta och faktum är att det är en trend som tycks hålla i sig – med all rätt. Rörlig bild är ett utmärkt sätt att förmedla ett budskap på oavsett om man vill rekrytera, informera eller väcka uppmärksamhet. Video är med andra ord någonting som ni absolut bör lägga resurser på. Läggs filmerna upp på YouTube så är det också en kanal för att öka sökbarheten för er och er organisation eller varumärke, en god sak att tänka på i er innehållsstrategi. Med film kan ni också bygga relationer genom att skapa värde för er målgrupp i form av hjälp, underhållning eller inspiration.

 

“Say hello to my little friend!”

– Al Pacino som Tony Montana i Scarface, 1983.

 

Vi arbetar själva mycket med film och vill ge dig våra bästa tips för att lyckas med era videos:

  • Håll dig kort i sociala medier! Instagram har en maximal videolängd på 60 sekunder medan Facebook och LinkedIn erbjuder dig längre. Däremot är det klokt att försöka få ut sitt budskap på så kort tid som trettio sekunder – innan tittaren snabbt scrollar vidare.
  • Fånga först. I mer traditionell dramaturgi bygger man först upp historien innan man kommer till själva finalen eller poängen. I sociala medier är det klokt att tänka tvärtom och börja med det viktigaste först.
  • Texta! De flesta kommer att se era filmer utan ljud.
  • Håll stilen. Tänk på att hålla er grafiska profil även i era filmer. Du vill ju självklart att den som tittar snabbt ska se vem som är avsändaren av filmen, inte sant?
  • Video är också SEO, det vill säga ett sätt att sökoptimera. Både YouTube och Google fungerar på liknande sätt och är ett utmärkt sätt att inte bara skapa spännande innehåll – utan också synas i dina kunders sökningar.

 

Lycka till i filmskapandet eller hör av dig till oss så hjälper vi dig med allt från idé och koncept till filmning, redigering och publicering.