Årjängs kommun - Årjängstravet - Nordmarkens Näringsliv
Kampanj: "Ååå i Årjäng"
Uppdragsgivare:
Årjängs kommun, Årjängstravet och Nordmarkens Näringsliv.
Bakgrund:
Årjängs kommun i samarbete med Nordmarkens näringsliv och Årjängstravet ville snabbt ha fram en kampanj med målet att få fler att upptäcka Årjängs kommun, som en plats att bo, jobba på och uppleva. Kampanjen skulle kulminera i ett fysiskt event där man under Häskrafthelgen i Årjäng kunde möta kommunen och det lokala näringslivet på plats på Årjängstravet under en travkväll.
Vad vi gjorde:
Vi skapade kampanjen ”Ååå i Årjäng” som fokuserade på att fler skulle uppmärksamma Årjäng som en positiv plats att såväl bo och jobba på men också att uppleva och investera i. Vi lät fem stycken Årjängsbor skicka hälsningar till någon de saknade genom sociala medier, arrangerade en tävling där man skulle bjuda någon till Årjäng och dessutom skapades kampanjfilmen ”Ååå i Årjäng”. Förutom sociala medier och rörlig bild skapades ett grafiskt manér med funktionen att hålla ihop kampanjens röda tråd på ett tydligt sätt. Detta grafiska manér kom sedan också att användas när vi tog fram fysiskt material i form av banderoller, skyltar och tidningsannonser för eventet och kampanjen.
Resultat:
Ett enhetligt event med stor spridning tack vare ett strategiskt publiceringsschema som portionerade ut de olika kampanjfilmerna inför evenemanget. På plats kändes eventet igen från kampanjfilmerna där vi lyfte fram trädstruktur och den turkosa färg som använts. Filmerna rullade också på storbildsskärmar runt om på anläggningen, vilket förstärkte känslan av kampanjen. Att hitta Ååå.. i Årjäng.
Pssst.. vill du lyssna mer om hur Årjängs kommun tänker kring just denna kampanjen och med video i övrigt kan du lyssna på en intervju som gjordes i P4 här (25.30 in i programmet).