hello kommunikationsbyrå content marketing

Marknadsföring med content/innehåll

Det pratas mycket om content marketing, med andra ord innehållsmarknadsföring. Det innebär att man skapar marknadsförande innehåll som ofta har i uppgift att skapa någon typ av mervärde för varumärkets kunder. Mervärdet krävs exempelvis för att dina kunder ska vilja fortsätta att följa dig i sociala kanaler. Det är också ett sätt att genom blogginlägg (också en typ av content marketing) skapa en ökad synlighet gällande sökoptimering, att rankas högre upp på Google när en potentiell kund söker efter din produkt eller tjänst.

Nyttan?
Nyttan med content marketing är någonting som jag primärt skulle sammanfatta: Du skapar kontinuerligt mervärde för dina kunder som gör att de vill fortsätta följa dig, du kan underlätta för sökoptimering och du kan sätta din tjänst/produkt i ett sammanhang som gör att fler vill konsumera den.

Hur kan content marketing se ut?

  • Blogginlägg
  • Tips på facebook
  • Recept
  • Samarbete med influencers
  • Placera produkten/tjänsten i ett attraktivt sammanhang
  • Etc.

Content marketing är ett användbart verktyg. Om du exempelvis säljer kaffe kan det snabbt bli tråkigt att enbart visa upp ett kaffepaket i sociala medier. Det skapar inget engangemang hos målgruppen och det leder i sin tur till sämre exponering för dina inlägg och också att du inte lyckas etablera en plats i deras medvetande när de sedan står i matvarubutiken och ska välja sitt paket med kaffe. Med content marketing kan du sätta kaffet i ett sammanhang som fler vill ta del av, med andra ord genom att köpa det. Kanske är kaffet ekologiskt eller gjort på en speciell sorts böna? Här kan man skapa ett inlägg om människorna på platsen där kaffet produceras, nyttan med att välja ekologiskt, vad gör valet av böna med smaken? Men man kan också placera kaffet i bildsköna miljöer som “kaffedrickaren” gärna själv vill vara en del av och identifiera sig med. Sådana typer av bilder kan man fortlöpande posta på exempelvis Instagram. Kanske är det en framgångsrik businesswoman som sippar på sitt kaffe på tunnelbanan, kanske är det svart kaffe på fat med en sockerbit som hålls av ett par gamla händer? Vilken känsla du vill förmedla med samma kopp kaffe är ett beslut som företaget ska ta, och sedan implementera genom sin löpande kommunikation i alla kanaler. Där content marketing är ett av de verktyg som kan införliva känslan och identiteten kring ert varumärke. Man kan också dela med sig av recept på iskaffe en het sommardag, kardemummakaffe en kall vinterdag, vetenskapliga studier kring positiva effekter av kaffedrickande, det är egentligen bara fantasin som sätter gränser.

Och summan av (på tal om kaffet ovan) kardemumman:
Vi kan självklart hjälpa dig med precis detta här hos oss.

Josefin Wallin
Kommunikatör

Lämna en kommentar